جمعه ۲۷ مرداد ۱۳۹۶

امکانات - > پرسشهای متداول

فهرست گروه بندی ها

متفرقه

بندر آزاد

منطقه آزاد تجاری چگونه منطقه ای است ؟

منطقة‌ تجاری‌ آزاد، قلمرو معینی‌ است‌ که‌ غالباً در داخل‌ یا مجاورت‌ یک‌ بندر واقع‌ گردیده‌ و در آن‌، تجارت‌ آزاد با سایر مناطق‌ جهان‌ مجاز شناخته‌ شده‌ است‌. کالاها را می‌توان‌ بدون‌ پرداخت‌ حقوق‌ و عوارض‌ گمرکی‌، از این‌ منطقه‌ خارج‌ یا به‌ آن‌ وارد نمود .

تفاوت مناطق ویژه اقتصادی و آزاد تجاری در چیست؟

الف- معافیت مالیاتی به مدت 15 سال در مناطق آزاد وجود دارد و در مناطق ویژه اقتصادی تخفیف مالیاتی طبق مقررات داخل کشور است.
ب- خرده فروشی کالا در مناطق ویژه اقتصادی فقط برای اتباع خارجی امکانپذیر است. لیکن در مناطق آزاد خرده فروشی برای اتباع خارجی و داخلی امکانپذیر است.
ج- مقررات روادید برای اتباع خارجی درمناطق ویژه بر اساس ضوابط داخل کشور است ولی در مناطق آزاد روادید در مرزهای ورودی اعطاء می شود.
د- مقررات کار و بیمه اجتماعی در استخدام اتباع خارجی در مناطق آزاد تابع مقررات خاص مناطق می باشد ولی در مناطق ویژه اقتصادی تابع مقررات داخل کشور است.

معافیت سود بازرگانی در بندر خرمشهر به چه میزان می باشد ؟

به پیشنهاد وزارت بازرگانی و تصویب هیأت محترم دولت از سال 88 ورود کالا به بندر خرمشهر مشمول 25% تخفیف سود بازرگانی شده است .

تشکیل مناطق آزاد در کشور با چه اهدافی همراه بوده است؟

به‌طور کلی اهداف و فلسفه شکل‌گیری مناطق ویژه در جهان را به‌صورت زیر بیان می‌کنند:
• جذب سرمایه‌های خارجی.
• ایجاد فرصت‌های شغلی جدید.
• کسب درآمد ارزی و افزایش صادرات.
• دست‌یابی به تکنولوژی پیشرفته.
• جذب نقدینگی سرگردان داخلی و کمک به مهار تورم.
• محرومیت‌زدائی از مناطقی که امکان رشد و توسعه بالقوه را دارند.
از سوی دیگر ماده 1 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری- صنعتی جمهوری اسلامی ایران مصوبه مجلس شورای اسلامی در تاریخ 72.6.21، اهداف تشکیل مناطق آزاد تجاری- صنعتی را به شرح زیر بیان می‌کند:
تسریع در انجام امور زیربنایی، عمران و آبادانی، رشد و توسعه اقتصادی، سرمایه‌گذاری و افزایش درآمد عمومی، ایجاد اشتغال سالم و مولد، تنظیم بازار کار و کالا، حضور فعال در بازارهای جهانی و منطقه‌ای، تولید و صادرات کالاهای صنعتی و تبدیلی و ارائه خدمات عمومی.

اصطلاحات بندری و دریایی

حمل و نقل چند وجهی MultiModal Transport چیست ؟

بمعنی جابجایی پیوسته کالا با استفاده از دو یا چند روش حمل ونقل مثال Maersk sealand
 قدیمی ترین و شناخته شده ترین نمونه حمل و نقل چند وجهی ، خدمات پستی است .

سیستم تحویل به هنگام JIT) Just In Time ) چیست ؟

یک روش تدارکاتی بر اساس مدیریت و کنترل دقیق سیستم های اطلاع رسانی و حمل و نقل است که هدف آن کاهش موجودی انبار در فرایند تولید است .

صادرات به چند بخش تفکیک می شود ؟

صادرات مرئی (کالایی ) که شامل مواد اولیه ، مصنوعات ، ماشین آلات و سایر کالاها می باشد که به طور فیزیکی از کشور صادر می گردد .
 صادرات نامرئی که شامل خدمات نظیر بیمه ، بانکداری ،حمل و نقل ، پرداخت بهره ، سود سهام ، توریسم و خدمات اتباع شاغل کشور در خارج می باشد
 الف ) صادرات قطعی :
 صادرات قطعی کشور عبارت است از کالایی که در داخل تولید شده و به منظور فروش یا مصرف در کشورهای خارجی بطور قطع از کشور خارجی می شود  .

ب -صادرات موقت TEMPORARY EXPORTATION :
 عبارت است از کالایی است که برای عرضه در نمایشگاه ها و یا برای تعمیر و تکمیل ،بطور موقت از کشور خارج و پس از حصول هدف مورد نظر دوباره به کشور بازگردانده می شود .

ج ) صادرات ( صدور مجدد )RE – EXPORTATION
 صدور کالا از یک قلمرو گمرکی ، که قبلاٌ به آن قلمرو وارد شده است .

کارنه تیر( TIR (international road transport چیست ؟

اتحادیه بین المللی حمل و نقل دریایی زمینی که از سازمانهای تخصصی سازمان ملل ومقر آن ژنو می باشد جهت ایجاد تسهیلات گمرکی برای کامیونهای حاکل کالا که در خطوط ترانزیت تردد می نمایند بدوا اقدام به تهیه متن کنوانسیون گمرکی مربوط به حمل و نقل بین المللی کالا در جاده ها موسوم به تیر نمود هدف از این کنوانسیون ، کاهش تشریفات گمرکی در کشورهای مسیر در مبدإ بارگیری تا مقصد کالا بوده است به این معنی که با ایجاد تمهیداتی ( از قبیل اطمینان نمودن کامیونهای حامل کالا از نظر فیزیکی ، احترام به لاک و مهر و بازدید های کشورهای متعاهد دیگر ، پیش بینی موسسه ضامن در هر کشور برای اطمینان خاطر مقامات گمرکی در مورد حقوق و عوارض گمرکی کالاهای وارده مقرر میدارد که کامیونها در کشورهای مسیر از ارایه اظهار نامه ترانزیت وارزیابی گمرکی (معمولا) و سپردن تضمین برای حقوق گمرکی و عوارض و صدور پروانه ترانزیت معاف باشند .
تسهیلات فوق الذکر موجب گردیده است تا اکثریت قریب به اتفاق کشورهایی که با حمل و نقل بین المللی جاده ای در واردات یا صادرات خود سرو کار دارند به این کنواسیون بپیوندند .

کابوتاژ COBOTAGE چیست؟

کابوتاژ عبارت از حمل کالااز یک نقطه به نقطه دیگر کشور از راه دریا یا رودخانه های مرزی است و کالایی که از لحاظ نزدیکی راه یا رعایت صرفه اقتصادی از یک نقطه به نقطه دیگر کشور با عبور از خاک کشور خارج حمل شود نیز مشمول مقررات کابوتاژ می شود .
 

ترانشیپ ( ترانشیپمنت) TRANSHIPMENT :

 
oعبارت است از انتقال کالا از یک وسیله نقلیه به وسیله نقلیه دیگر .
 این نوع نقل وانتقال بیشتر در حمل ونقل ترکیبی رایج است که در آن از وسایل نقلیه مختلف از جمله کشتی ، هواپیما ،قطار ، کامیون ،تریلر و سایر وسایل برای ارسال کالا به مقصد استفاده می شود .جریان انتقال غالباٌ با تخلیه و بارگیری مجدد همراه بود و به دو شکل انتقال مستقیم وانتقال غیر مستقیم می باشد .

ترانزیت خارجی :

 
o
ترانزیت خارجی عبارت از این است که کالای خارجی به منظور عبور از خاک ایران از یک نقطه مرزی کشور وارد واز نقطه مرزی دیگر خارج شود . کالاهایی که تحت عنوان ترانزیت خارجی از کشور عبور می کند جزء واردات وصادرات قطعی محسوب نمی شود و از پرداخت حقوق گمرکی ،سود بازرگانی وعوارض معاف است لیکن مشمول پرداخت هزینه های بندری برابر تعرفه های مصوب          می باشند .
 

واردات موقت :

 

واردات موقت به کالاهایی اطلاق می شود که از یک قلمرو گمرکی وارد و از همان قلمرو یا دیگر نقاط مجاز مرزی از کشور               خارج می شود و شامل اشکال زیر است:
- ورود موقت کالاها به منظور تعمیر ، تکمیل و یا شرکت در نمایشگاهها .
- ورود موقت دستگاههای فیلمبرداری ، عکسبرداری هوایی ، دستگاههای عملی ، فنی و.....
- ورود موقت وسایل نقلیه موتوری وغیر موتوری
- ورود کانتینر (container) و محفظه های مشابه .
- ورود موقت دام برای تعلیف

واردات قطعی :

 
منظور از واردات قطعی ، کالایی است که برای مصرف در داخل کشور به گمرک اظهار و ترخیص می شود .